Thursday, August 13, 2009

Karma, Buddha och våga!

Ibland önskar jag att jag stod upp lite mer för mig själv och kanske vågar säga "vad fan håller du på med?" Våga säga ifrån när jag tycker att någon gör fel. I nästa stund kommer jag på mig själv att man kan inte ändra på någon, man kan bara ändra på sig själv. Hur man än vrider och vänder på den frågan så är det faktiskt så.
Man kanske inte kan ändra på någon, men man har väl fortfarande rätt att tänka och tycka?
Jag tänker ganska mycket, men behåller det mesta för mig själv.

Jag tror på Krama. Allt kommer åter igen. Man ska behandla alla väl annars står Karman och biter dig i röven när du minst anar det!


Buddhistisk etik:

De fem vanligaste reglerna är :

  1. Att inte döda - utan värna allt liv
  2. Att inte ta det som inte är givet - utan respektera andras ting
  3. Att inte ägna sig åt olämplig sexualitet - utan vara omtänksam och ansvarsfull
  4. Att inte ljuga - utan att tala sanning
  5. Att inte orsaka att andra människor missbrukar droger, eller själv missbruka dem - utan hålla sinnet klart

Sedan finns även:

  1. Att inte tala om andras fel - utan vara förstående och medkännande
  2. Att inte upphöja sig själv och nervärdera andra - utan övervinna egna brister
  3. Att inte undanhålla andlig och materiell hjälp - utan fritt ge när så behövs
  4. Att inte hänge mig åt vrede - utan vara överseende
  5. Att inte smutskasta de tre juvelerna - utan upprätthålla dem

De tre juvelerna är:
Buddha
Dharma
Sangha

Kan väl inte vara så svårt?!


Nä, nog för mig! Nu har jag två hundar som tittar på mig med stora ögon!



No comments: